Marknadsföring genom profil- och reklamprodukter blir allt mer populärt. Men vad brukar olika företag ge bort och vad fungerar egentligen bäst?

pencil-night-85917Något som blir allt vanligare är att marknadsföra sitt företag via reklamprodukter, eller så kallad profilreklam. Enligt en artikel som Dagens Media har gjort omsätter branschen gällande profilreklam hela 5,3 miljarder per år. Undersökningen tyder även på att människor i Sverige gillar att få profilreklam och faktiskt använder sig av de produkter som ges bort, vilket är ett gott tecken på att marknadsföringen fungerar. Det är TNS Sifo som står för undersökningen, och de hävdar även att 85 procent av Sveriges människor någon gång tagit emot en produkt med profilreklam. Endast bioreklam anses vara mer populärt enligt mätningen och därför ses produktmedia ha framtiden för sig. Enligt Resumé använder hela 34 procent av svenska befolkningen eller till och med fler än så profilprodukter dagligen. Detta är imponerande siffror med tanke på att Sveriges människor inte hyser allt för stor kärlek till reklam rent generellt. Man tror även att siffran är ännu högre då många människor använder produkter som de blivit sponsrade med på ett eller annat sätt, utan att veta om det.

Vilka profilprodukter fungerar bäst?

baby-cloth-clothing-color-41165Att säga vilka profilprodukter som fungerar bäst i marknadsföringssyfte är omöjligt. Allt beror på situationen, syftet och företaget som ska marknadsföras. Enligt en undersökning publicerad i NWT är det vanligast bland kommuner i Värmland att använda sig av profilprodukter som böcker med historia eller information om kommunerna. Detta är effektivt med tanke på att man vill locka invånare, dock är böcker kanske inte det perfekta valet i andra sammanhang. Det viktigaste är att tänka ut vad man vill med sitt företag, vad man vill nå ut med och vilka som är mottagarna. Nedan löper förslag på olika typer av produkter som kan passa för olika mottagare.

 

  • För de som jobbar på kontor eller kanske studerar är kontorsmaterial som pennor, block, pennvässare och linjaler bra produkter att marknadsföra sin reklam på.
  • Sporttillbehör. Om man vänder sig till en sportklubb eller människor som idrottar fungerar profilprodukter som vattenflaskor, cykelprodukter och friluftsprodukter bra, och kommer säkerligen till användning då dessa är produkter som lätt slits ut.
  • Skönhets- och hudvårdsprodukter. Skönhetsprodukter som handkrämer, tandkräm, duschkräm och liknande fungerar till de flesta och är produkter som går åt och oftast tas emot tacksamt. Tänk dock på att produkterna ska kunna användas av olika kön och åldrar och satsa på neutrala dofter.
  • Elektronik som USB-minnen, laddningskablar eller mobilprodukter passar för de flesta. Något man ska tänka på är dock att välja produkter som fungerar för olika märken av telefoner och datorer.
  • Godis och livsmedel. Vem tackar nej till något sött? Godis, kakor eller livsmedel som kaffe och te är välkomna produkter på de flesta arbetsplatser och i många hem. Vill man inte uppmuntra sockerintag kan man istället ge bort fruktskålar eller muggar som mottagarna kan fylla med vad de vill.
  • Väskor och ryggsäckar. Att ha en extra väska eller ryggsäck är alltid bra. Eller varför inte en sportig påse eller tygkasse som enkelt går att stoppa i väskan och ta fram vid behov?
  • Kläder och accessoarer. T-shirts, regnponchos, tröjor eller tillbehör som nyckelknippor och glasögonfodral fungerar också för de flesta tillfällen.